11 Ocak 2015 Pazar

rock is dead! viva l'arabesque!

türkçe rock müzik; arabesk tınıların üstüne az drive'lı gitarların da eklenmesiyle, ağlak sözlerle de pekiştirilerek kulak memesi kıvamına geldiğinde ortaya çıkan bir müzik türü. kendilerini rock kategorisinde görüp, dünya literatüründe yer bulması imkansız olan onlarca grup sayabilirim. mesela zakkum, veya kolpa veya 84... bu grupların iyi veya kötü müzik yaptıklarını söylemiyorum, hepsinin ciddi oranda fanları ve takipçileri var. ''rock'' kelimesinin cazibesi ve asi tavrı müzik gruplarının hoşuna giden tarafını oluşturmakta sanıyorum. ''annenizin hoşuna giden bir müzikse o rock müzik değildir'' diye çok sevdiğim bir laf var. son dönemlerde bir çıkış yakalayan, yoğun depressif ve bol hüzün kokulu, damardan diye tabir edilen,  roman kardeşlerimizin ebru gündeş kaydından çıkıp, bu ağdalı havaya destek verebilmek için kemanlarıyla akabinde rock gruplarının! kayıtlarına girdiğini görüyoruz. rock müzik sevenlerin uyuz olup, kurdeşen dökmeye başlaması da bu yüzden zaten. felsefesi gereği karşı bir duruşu olması gereken, sadece söz ve müziği ile değil, sanatçının söyleyecek bir sözü ve daşaklı bir tavır sergilemesi gerekmekte üstelik. yeni nesil rock grupları, arabesk ve pop sanatçılarının yıllardır diline pelesenk ettiği ''beni siz yarattınız' argümanına, hafif eğik bir küçük emrah kafası ve aç kalmış sokak köpeği kaşı ifadelerinin yeni bir uzantısı olarak devam ediyorlar. amaç bir an evvel ünlü olmak, konser yapmak ve tabii ki para kazanmak. haklı oarak çoğunluğun bu tarz müziğe yatkın olması da rock müziğin yeni sınırlarını çiziyor. sesi kapatsak en iyi ihtimalle country müzik çaldıklarını zannedeceğimiz bir grubu, sesi açmakla birlikte 'dalgalandım da duruldum' coverıyla ters köşe oluyoruz. görüntü rock, icraat türk sanat müziği anlayacağınız. sahne duruşları ve kıyafet seçimlerinin de yeri gelmişken, işin ehli tarafından acil ele alınması gerekiyor. bu arada devreye modacılarımız giriyor. ''rock müzik yapan bir sanatçı nasıl giyinmeli, nasıl bir kıyafet tasarlamalıyım ki müziğiyle tam anlamıyla örtüşsün'' sorularının karşılığını bulabilecek kim var bilemiyorum. ülkemizde john varvatos veya king baby gibi rock n roll mağazalar olmadığına göre metallica dinlerken bile mahzun kırmızıgül hayal eden bir nur yerlitaş acaba rock sanatçılarımıza nasıl kıyafetler tasarlayabilir? sadece klip çekimi için gaza gelip stilistlere kendini teslim eden, daha sonra da sirk trapezcisi veya  abajur kıyafetli elbiseleriyle arz-ı endam eden şarkıcılar da gördü bu millet.

yabancı rock gruplarında olan sahne duruşu maalesef bizim fıtratımızda yok. dost acı söyler, sahnede sakil duruyoruz. bu bir genelleme tabi ama grup müziği yapan ve profesyonel olmasına rağmen sahnede performans olarak yabancı gruplara aşık atabilecek çok az grup görüyorum. 5. albümünü yapmışsın hala markete giderken giydiğin pantolonla sahneye çıkıyorsan git seattle'a taşın belki ikinci bir kurt cobain olma şansını yakalarsın. 60 ve 70 li yıllarda beyaz kelebekler, moğollar, erkin koray veya erol büyükburç videolarına bakın. sahne kıyafetine ne kadar önem vermişler göreceksiniz. dünyada en şekilsiz adamın bile tarzı var aslında. sektör orda o kadar iyi işliyor ki imajsızlık yeri geliyor çaktırmadan imaj oluveriyor. nerd tiplerin, hani şu 3. sınıf amerikan korku filmlerinde ilk ölen kalın çerçeveli, beatles saçlı genç tiplemesi bile çogu grubun imajı oldu, hafızalarınızı bir yoklayın. amacım hiç bir grubun müziğini eleştirmek değil, sadece rock kelimesinin yitirdiği anlama dikkat çekmek istedim. eğer sürç-ü lisan ettiysem affola. rock n roll günler dilerim.

2 yorum:

  1. Bizim grubun (Istanbul Arabesque Project) fotoğrafı da bu muhabbete meze olduğu için sizin nezdinizde "başa arabesk kelimesi koyduktan sonra küçük görme şarjörünü boşalt gitsin" ekolü konusunda iki kelam edeyim istedim.
    Öncelikle bir not da düşeyim: Tamamen rock band çalgılarından oluşan bir grup olduğumuz halde "Biz bir arabesk grubuyuz" diyoruz ve grup sayfamıza da girip bakarsanız hiç de öyle "bana dokunmayan yılan bin yaşasın"cı bir duruş sergilemiyoruz.
    Bir de işin diğer tarafı var. Amerikalının İngilizin kendi mahallelerinden çıkan seslere sahip çıkarak harmanladığı bir müziği biz niye kendi mahallelerimizle harmanlamayalım ki? Yani bir grup rock altyapısına kürdi beste yaptığı ve altına keman koyduğu zaman otomatikman samimiyetsiz mi oluyor? Kimsenin aklına böyle bir şeyi sevdikleri için yapıyor oldukları gelemiyor mu? (Hayatlarında doğru dürüst türkü ya da arabesk dinlemeyip de rüzgarın estiği yöne doğru müzik yapanların yeri ayrı gerçi).
    Biz Müslüm Gürses'i, Kurtuluş'u falan çok sevip de yollarda bile devamlı onları dinleyip araya Foo Fighters ya da ne bileyim Mastodon sıkıştırdığımızda bir şeylere ihanet mi etmiş oluyoruz? Sakın bu türlerin hepsini çalmayı ya da dinlemeyi seviyor olmayalım?
    Samimiyetin göstergesi elinde gitar, bas, davul varken yazdığın sözlerin üstüne illa pentatonik ya da doğal minör bir beste yapmak mıdır? Whitesnake'in sözlerini Türkçe'ye çevirdiğinizde kaç tanesinden "Bizi bize düşman eden öfkeyi içimizden çıkarıp atmamız gerek" diyen bir Burhan Bayar bestesinden daha fazla "toplumsal mevzu" çıkıyor olabilir? Ya da sabah kalktığında sevgilisinin onu terk ettiğini görüp onsuz bir ömrü düşünemeyeceğini beyan eden bilmemkaç bin blues şarkısı, Müslüm Gürses'in seslendirdiği karşılıksız aşk damarlarından illa ki daha mı haysiyetlidir? Ya da illa ki böyle bir şeyin karşılaştırmasını, sayımını mı yapmak gerekir.
    Bana göre bu ülkede davul, bas, gitar temeliyle müzik yapan grupların, yine kendi ülkelerinde seslenen müzikleri alıp kurcalaması ve kendi müziklerine katması için geç bile kalındı. Ama sizin yazınızda da veryansın ettiğiniz temel noktalardan birinin çözülmesi gerektiğine biz de katılıyoruz ki o da kurcaladıkları şeylerin arasında arabesk varsa bundan utanmamaları ve yaptıkları müziğin direkt olarak rock sınıfına girmediğini de kabul etmeleri.
    Arabeskin (her ne kadar isminin çok yanlış olduğunu düşünsek de bu çook ayrı bir tartışma konusu), en nihayetinde belirli formlara sahip bir müzik türü olduğunu, bu müzik türünde özellikle 70'ler ve 80'lerde çok fazla üretim olduğunu, aranjman kalitesinin sadece yaylı ve ritim odaklı düşünüldüğü için yıllar içerisinde düştüğünü ve arabesk şarkıcıların yaşam şekillerinin ve dünya görüşlerinin arabeskin hammaddesini bağlayamayacağını (Derdimiz sadece ama sadece protestlikse George W. Bush'la can ciğer poz veren B.B King'i de bir kalemde harcayalım mı?) kabul etmemiz gerek.
    Onun dışında imaj, duruş, şekil şemal gibi mevzularda hiçbir zaman "evet budur ya" demeyip daha çok çalışmaya, daha çok irdelemeye, daha doğru örnekler belirlemeye ihtiyacımız olduğuna da sonuna kadar katılıyorum.
    Ben de bir sürç-ü lisan ettiysem affola.

    Salih Korkut Peker (Istanbul Arabesque Project)

    YanıtlaSil
  2. Halamin sakali olsa amcam olurdu diye bi soz vardir bu projeleride sakalli halalar veya corbacilara mal ediyorum ortaya muzik cikarmaksa amac genco arinin gayet vay anasini dedirten isleri var aklima o geldigi icin anlik onu ornekledim yanilmiyorsam kurtulusun son album duzenlemeleride gencoya ait konuya donuyorum alip bi arabesk eseri yine arabesk yorumla gitar bas davul birde renk sazla caliyorsunuz hayir bende ucurumu yaratan nokta hani arabesk projedeki yayli ekibi hani bunun bendiri tefi udu tamam ud olmasin gitar var bendir olmasin davul darbukayi pas ladim yayli yok bu gitar riff mi calacak solomu calacak akormu atacak hadi klavyeyi devreye soktuk arkadaslar bu projeyi biz her dugunde farkli esnaf abilerle yeniden olusturuyoruz yapmayin gidin bari kendi sozlerinizi yazin ayni sound ayni ekip calin kayit alin bisey yapin ama birsuru muzisyenin yilin 365 gunu yaptigi seyleri proje diye satmayin yok rock grubu yok baska bisey azicik ozgun isler yapin yirmi yasimdayim illalah ettim seda sayandan tuba ekinciden farkli bi durum goremiyorum gidin siiri arabesk duzenlemeyle sarki formatibda yorumlayin o zaman saygi duyayim gencodan funk arabeski dinleye bilir bunu okuyan arkadaslar baska ne deli kafalar var boyle sacma sapan cakma islere proje diye diye proje kavramini basitlestirmeyin omur gidelin bir roportajindada ayni ifadeler yer aliyor mumkunse bulun onu okuyun baba bi muzik tecrubesi soylemek istedigim seyleri gayet net aciklamis

    YanıtlaSil