2 Mart 2015 Pazartesi

my name is bass. contrabass!

davulcu olmak için yanıp tutuşurken, konservatuar sınavlarında ''bunun parmakları da çok uzunmuş, zaten vurmalı çalgılar bölümü de henüz yok'' deyip, beni yaylı sülalesinin en dev ferdi olan kontrabas sınıfına postaladılar. pizzicato çalmak çok havalı diye düşünürken, elime tutuşturdukları arşeyle nerdeyse 1 sene boyunca uzun ses çalacağımı nerden bilebilirdim? beynim uyuşmaya başlıyordu bir süre sonra. kollarınız ağrır, parmaklarınız nasır tutar, zaten perdesiz bir saz, doğru ses basmak için saatlerce yavaş ve disiplinli bir şekilde entonasyon çalışması yapmak zorunda kalırsınız. sazın haşmetine diyecek bir şeyim yok ama kendimi amele gibi hissediyordum. tahmin edeceğiniz üzere taşıması ise ayrı bir dertti. flütçülere gıcık olurdum öğrencilik yıllarımda. yurt dışında okuduğum dönemlerde tek tesellim, insanların kan ter içinde koca sazı taşımaya çalıştığımı görüp, saygıyla karışık biraz da acıma hissiyle bana yol vermeleriydi. müzisyen olduğumu öğrenip ne çaldığımı soranlara ''kontrabas'' der demez genelde arka arkaya yapılan fiks 2 tepki oluyordu. kollar yukarı kalkıyor ve ''bum bum'' diyerek en kalın perdeden bir ses çıkarılıyordu. ilk başlarda pek önemsemesem de gittikçe bu hareketi yapanlar gözüme maymun gibi görünüyordu. ''haa büyük keman'' diyerek entellektüel bilgisini sınayanları ise içimden uçurumdan yuvarlamak geliyordu. bu kadar büyük bir sazın hala tanınma zorluğu çekmesi çok acıklıydı. kemanı violayla karıştırabilirsin hadi onu anlarım ama kontrabas yahu! birini çenenin altına koyup çalıyorsun diğeri ise alt tarafında koca piki, üstünde koca mandalları, eşek kadar f delikleri ve üstüne bir yelken taksan ufak bir çocuğun optimist tekne olarak kullanabileceği gövdesi ile başlı başına bir şahsiyet. kontrabas kelimesinin insanların dağarcığında bulunmamasının, mutlaka sosyolojik veya ne bileyim psikolojik bir nedeni var diye düşünüyorum. türk halk müziği sazlarından bağlamaya niye dev cura denmiyor mesela biri bana bunu açıklasın...
2 gündür sosyal medyada dönen bir haber var ve bu haberi yapan gazeteci arkadaşın da bu konuyla ilgisi yok gibi. o da kontrabasa çello demiş. ha gayret bi tık daha ittirsek sanki olacak gibi ama yok kimse kontrabası telaffuz etmek istemiyor. diren kontrabas. daha sırada double bass ve upright muammaları var. senle bi nü poz da ben mi denesem acaba?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder